(0212) 679 32 53
info@topo.av.tr

E-Ticaret Sitelerinin Ayıplı Ürünü İade Almaması

E-Ticaret Sitelerinin Ayıplı Ürünü İade Almaması: E-ticaret kavramı ülkemizde, diğer ülkelerle kıyaslandığında oldukça yeni gelişmekte olup her geçen gün gerek yasal düzenlemeler yoluyla gerekse de firmaların tüketicilere yönelik çalışmalarının artması yoluyla gelişmektedir. Müşteriler e-ticaret firmalarından alışveriş yaptıkları anda bir takım hakları da kazanmaktadırlar. Alınan ürünün belirli bir süre içerisinde kullanımından vazgeçilerek iadesi de bu haklardan birisidir. E-ticaret sitelerinin ayıplı ürünü iade almaması bu hakkın ihlali anlamına geleceğinden, tüketiciler haklarını savunmak adına tüketici mahkemelerine başvurma tercihini kullanabilmektedirler.

 

Tüketicilerin iade hakkını kullanabilmelerinin de belirli sınırlamaları mevcuttur. Yani tüketiciler her istedikleri ürünü, istedikleri zamanda iade etmek gibi bir seçeneğe sahip değildirler. Bu bağlamda tüketicilere 14 gün mühlet verilmektedir. Verilen süre içerisinde üründen memnun kalmayan veya çeşitli sebeplerden almaktan vazgeçen müşteriler ürünü iade etmek istediğini satın aldığı firmaya bildirerek bu haktan yararlanabileceklerdir. Burada farklı bir durum da söz konusudur. Kanunlarda e-ticaret sitelerinin uymakla yükümlü olduğu şekil ve uygulama şartları mevcuttur. Müşterilerin ödeme güvenliğinin sağlanması, bilgi alma hakkına riayet edilmesi gibi hususlar bunlardan bazılarıdır. Bunlardan birine veya daha fazlasına uymayı reddeden firmalar hakkında iade seçenekleri daha farklı olmaktadır. Buna göre, gereken kıstaslara uyum göstermeyen sosyal medya e-ticaret firmalarından alınan bir ürünün geri iade süresi müşteriler için üç ay olarak belirtilmiştir.

 

Süre kısıtları dışında her ürünün iade edilmesinin mümkün olmadığını da belirtmek gerekir. Burada kıstas ürünlerin kullanılıp kullanılmadığını belirlenebilmesidir. Bu bağlamda elektronik cihazlar, sanal ortam ürünleri, dergi ve gazeteler söz konusu iade hakkı kapsamında bulunmamaktadır. Ancak elektronik ürünlerde henüz kullanmadan meydana gelmiş bir kusur fark edildiği takdirde tüketici heyetlerine veya mahkemelerine başvurarak hakkını aramak mümkündür. Aksi halde e-ticaret sitelerinin ayıplı ürünü iade almaması gibi bir durumdan söz etmek mümkün olmayacaktır.

 

6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun

Bu kanun 2013 senesinde kabul edilmiş olup, tüketicilerin aldıkları ürünlerle ilgili kendi kusurları dışında bir sorunla karşılaştıkları durumlarda mağduriyet yaşamamasını sağlayacak düzenlemeler içermektedir. Kanuna göre tüketicinin almak istemediği veya talep etmediği bir ürünün gönderimi halinde tüketicinin hiçbir sorumluluk ve masrafı kabul etmeme hakkı saklı tutulmaktadır. Bunun yanında ayıplı ürün konusunda tamamen tüketiciyi koruyan düzenlemelere yer verilmektedir. Özellikle internetten yapılan satışlarda ürünün arz edilen görüntü ve özelliklerinin tüketiciye gönderilen üründe kesinlikle yer alma zorunluluğu net bir şekilde ortaya konulmuştur. E-ticaret sitelerinin ayıplı ürünü iade almaması konusunda, tüketici kaynaklı olmayan kusurlarda, ürünün müşteriye ulaşması başlangıç kabul edilerek altı ay süre içerisinde indirim alma veya iade verme gibi haklar ortaya çıkmaktadır. Buna ek olarak herhangi bir ek masrafa katlanmadan kusurla ilgili bakım ve onarım işlemlerinin yapılması da istenebilecektir. Kanunlarda belirtilen sorumluluk süreleri aşılmadığı takdirde üretici ve satıcılar sebep oldukları kusurlardan sorumlu kabul edilmektedirler.

 

İnternetten Satışta İade/Değişim Şartları

Ürünlerde tüketici dışındaki sebeplerden kaynaklanan kusurlar bazı durumlarda ilk bakışta anlaşılabilmektedir. Ancak bazı durumlarda ürün kullanıldıkça, bazen aylar geçtikten sonra bu ayıplar fark edilebilmektedir. İlk bakışta fark edilen ayıpların bildirim süresi bir ay, kullanım sonrası ortaya çıkacak kusurların ise yirmi dört ay olarak belirlenmiştir. Yazının ilk kısımlarında bahsedilen ürünler kapsam dışında olmak üzere tüketiciler bir hafta içerisinde aldıkları üründen vazgeçme hakkına da sahiplerdir. Kanun tarafından müşteriye tanınan bu hakların ve şartların oluşması halinde e-ticaret sitelerinin ayıplı ürünü iade almaması söz konusu olmayacaktır. Tüketiciler mağduriyet yaşamamak adına haklarını öğrenmelidirler. E-Ticaret Sitelerinin Ayıplı Ürünü İade Almaması

1 Yıldız2 Yıldız3 Yıldız4 Yıldız5 Yıldız (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Leave a Reply