(0212) 679 32 53

Online İtibar Yönetimi

Online itibar yönetimi, çağımızın en büyük bilgi kaynağı internettir. İnsanlar online platformlar ve sosyal medyada aktif bir şekilde geziniyor ve duyulan bir haber birkaç saat içinde binlerce insanı derinden etkileyebiliyor. Yüz yüze iletişimde, nezaket kurallarını düşünerek markalar hakkında eleştiri yapmaktan kaçınan kişiler, sosyal medya kanallarıyla bazen sınırları zorlayan ağır eleştiriler yöneltebilmektedir. Bir kişinin bilinçsizce yazdığı bir cümle, ya da rakip firmaların sizin hakkınızdaki yalan haberleri eğer önlem alınmazsa büyük maddi kayıplara, daha da önemlisini itibar kaybına neden olmaktadır. Tüm dünya ülkelerinde büyük firmalar, markalarını korumak adına online itibar yönetimi  (online reputation management) gerçekleştirmektedir.

 

Kişi ve kurumlar birbiriyle ilişkilidir. Kurumun önemli pozisyonlarından birinde çalışan kişinin itibarını kaybetmesi, kurumunu da itibarsızlaştırabilmektedir. Markalarını koruma altına almak isteyen kurumlar, sosyal medya ve online platformlarda kendileri ve ürünler hakkında yapılan eleştiri, öneri ve mağduriyetleri takip etmelidir. Bu amaçla bilişim danışmanlarını ve dijital ajansları aktif olarak kullanmak gereklidir. Kurumunuzun itibarını zedeleyecek negatif bir yorumun yayılma hızı beklenmedik bir hıza ulaşırsa, ürün satışlarınız düşecek, halkla ilişkiler, AR-GE, yönetim, pazarlama gibi departmanlarınız da bu olumsuzluktan etkilenecektir. Online itibar yönetimi sayesinde hakkınızda yazılan, yayımlanan her yorumu, haberi, karalamayı, eleştiriyi anında görecek ve müdahale yapma şansınız doğacaktır. Aksi halde, gidişatı engellemek için maddi ve manevi bedeller ödemek zorunda kalacaksınız.

 

Online İtibar Yönetimi Nasıl Yapılır ?

Tüketiciler, iş adamları, rakipleriniz, gazeteciler, hissedarlar ve özel kişiler itibarlarını önemsiyor. Böyle bir durumda sizin de kendinizin ve kurumunuzun itibarını önemsemeniz gereklidir ve hatta zaruri bir ihtiyaçtır. Online itibar yönetimi bir savunma şeklidir. Algıları kontrol altına alamazsanız, siz algıların kontrolü altına girersiniz. Tekrar belirtmekte yarar var: ürününüz, çalışanlarınız, hizmetiniz ne kadar kaliteli olursa olsun insanların algısına doğru bir şekilde nüfus edemediği sürece hiçbirinin önemi kalmayacaktır. İtibar, bir kurumun her şeyidir.

 

Kurumunuzun sosyal medya ve online platformlarda adının geçmesi önemlidir. Potansiyel müşterileriniz çoğu bir ürün almadan önce araştırma yapar. Bunu da arama motorları sayesinde gerçekleştirir. Aradığı ürün hakkında çok değil, birkaç tane olumsuz yorum görmesi, ürün ve marka algısını değiştirebilir. Sizin markanız en iyi ürün olabilir ama eğer potansiyel müşteriniz bunu bilemezse, rakipleriniz kazançlı çıkacaktır. Kurumsal itibar yönetiminde kurum içi personelin disiplini ve eğitimi ne kadar önemliyse ürünün piyasaya çıktığında insanlar üzerindeki algısı da o denli önemlidir. Online itibar yönetimi yoluyla kurumun itibarını zedeleyecek sosyal medya karalamaları, yalan yorumlar, sahte hesaplar, yanlış bilgilendirme, bilgi sızması, eski çalışanların nefret söylemleri, sahte hesaplar yoluyla yapılan saldırıların önüne geçmek mümkündür. Ancak bu iş uzmanlık ve sürekli takip gerektirir.

 

Online itibar yönetimi birçok farklı yolla gerçekleştirilebilir. Bunları birkaç maddeye sığdırmak zordur. Başlıca izlenecek adımlar özetlenecek olursa;

  • Arama motoru optimizasyonu (SEO) sayesinde anahtar kelimeleri kullanarak ürün bilgilendirmesi yapın. Bu yöntemle, potansiyel müşterilerinizin merak edebileceği tüm konularda destek sağlayın ki arama sonuçlarında çıkan olumsuz yorumlar alt sayfalara ötelensin
  • Web sitenizi aktif olarak kullanın. Potansiyel müşterilere samimi davranın ve her konuda destek sağlayacağınız izlenimini verin
  • Sosyal medyada size yöneltilen eleştirilere sessiz kalmayın
  • Dijital PR stratejileri belirleyin ve şirketiniz hakkındaki etkinlikleri internet ortamında duyurun. Gündemin nabzını tutmayı bilin
  • Hakkınızda çıkan yalan haberlere, karalamalara; yani sizi itibarsızlaştıran her türlü saldırıya karşı hukuki alandaki haklarınızı kullanın ve malum içeriklerin derhal yayından kaldırılmasını sağlayın. Online itibar yönetimi

 

 Online İtibar Yönetimi Sosyal Medya

İnternetin toplumdaki herkes tarafından ilgi duyulan bir alan haline gelmesiyle birlikte online itibar yönetiminin de önemi artmıştır. İnternet ortamı başta sosyal ağlar bakımından olmak üzere son yıllarda büyük gelişmeler kaydetmiştir. Bu da internetin pek çok kişi tarafından kullanılmasını sağlamıştır. Akıllı cep telefonlarının da piyasaya çıkmasıyla beraber internete erişim daha da kolay hale gelmiş olduğundan dijital alanların öneminde de artış yaşanmıştır. Hal böyle olunca da artış çoğu firma tanıtım ve pazarlama alanlarında sanal ortamı aktif bir şekilde kullanmaya başlamıştır.

 

İnternet ortamı her ne kadar marka ve şirketler için sınırsız tanıtım olanakları sağlasa da bu durum her zaman onların lehine olmamaktadır. İnternetin birçok insan tarafından kullanılıyor olması, bazen marka ve firmaların aleyhine durumlar ortaya çıkarmaktadır. Her türlü bilginin sanal alemde çok kolay yayılıyor oluşu elbette ki markaları ve şirketleri de olumsuz etkileyecektir. Bir kişi bir marka hakkında kötü bir eleştiri yaptığı takdirde ya da asılsız bir iddia ortaya attığı takdirde bu durum saniyeler içerisinde binlerce kişiye ulaşabilecektir. Kişiler arasında yayılan kötü yorumlar ya da yalan haberler firma ve markaların hem maddi zarara uğramalarına hem de prestij kaybı yaşamalarına neden olacaktır. Marka ve şirketler hakkındaki izlenimlerin arama motoru sonuçlarına ve sosyal ağda yapılan paylaşımlara göre belirlendiği bir çağda online itibar yönetimi büyük önem taşımaktadır.

 

Online itibar yönetimi, internette bir marka, şirket ya da kişi hakkındaki olumsuz içeriklerle mücade etme yöntemi olarak karşımıza çıkmaktadır. Aynı zamanda olumsuz bir içerik söz konusu olmasa da mevcut imajı koruma ve güçlendirme adına da şirketler, markalar ve kişiler online itibar yönetimi konusunda uzmanlardan destek almaktadırlar. Yaratılan markaların ya da ürünlerin çok iyi olması o firmanın kazançlarının da yüksek olacağı anlamına gelmemektedir. Ürünlerin nasıl tanıtıldığı ve firmanın adının nasıl anıldığı da önemlidir. Bu nedenle sosyal ağların ve internetin bu denli aktif kullanıldığı bir çağda online itibar yönetiminin önemi yadsınamayacak kadar büyüktür.

 

Online itibar yönetimi ile kişilerin ya da şirketlerin itibarının zedelenmesine sebebiyet verecek  sosyal medya karalamaları, yalan yorumlar, bilgi sızması ve nefret söylemleri gibi saldırıların önüne geçilmesi sağlanacaktır. Online itibar yönetimi süreklilik ve takip gerektiren bir işlem olduğundan dolayı bunun uzman kişiler tarafından bir devamlılık çerçevesinde gerçekleştirilmesi de önemlidir. Bu nedenle marka, firma veya kişiler bu konuda mutlaka alanında uzman kişilerle çalışmalı ve çalışmaların devamlılığını sağlamalıdırlar.

 

Online İtibar Yönetimi İçin Başvurulan Yollar

Online itibar yönetiminin gerçekleştirilebilmesi için uzman kişilerden faydalanılması gerektiğini belirtmiştik. Bu kişiler, online itibar yönetimini sağlamadık adına somut olayın özelliklerine ve firma, marka ya da kişilerin taleplerine göre farklı yollara başvurmaktadırlar.

 

Online itibar yönetimi için başvurulan yollardan birisi, arama motoru optimizasyonuyla anahtar kelimeleri kullanarak ürün bilgilendirmesi yapmaktır. Aynı zamanda online itibar yönetimi için başvuran kurum ya da kişilerin sahip oldukları web sitelerini aktif bir şekilde kullanmak da başvurulan yöntemler arasında yer almaktadır. Bununla birlikte sosyal medya sitelerinde kişi ya da kurumlara yapılan eleştirilere tepki göstermek de online itibar yönetimini sağlamak için başvurulan yollardandır. Bu yönetim biçimine başvuran kişilerin dijital PR stratejileri belirlemeleri ve yaptıkları etkinlikleri ilan etmeleri de uzman kişilerin gerçekleştireceği işler arasında yer almaktadır.

 

Online itibar yönetimi için sıklıkla başvurulan yöntemlerden birisi de tabiki hukuki yolları kullanmaktır. Hakaret, tehdit şantaj ve karalama gibi saldırılara karşı hukuki yollara başvurmak her zaman için en doğru ve en kalıcı yöntemdir. Bunun için internetten içerik kaldırma, fotoğraf sildirme ve video sildirme işlemleri yapılmaktadır. Söz konusu her türlü hukuki işlem için hem ilgili mevzuata hem de bilişim sistemlerine hakim bir avukata danışılması faydalı olacaktır.

 

İnternetten İçerik Sildirme

Online itibar yönetiminin sağlanmasında en çok kullanılan yöntemlerden birisi internetten içerik sildirmedir. Bunun dayanağını 5651 sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun oluşturmaktadır. Bu kanun, olumsuz içerik oluşturan içerik sağlayıcılarına ve yer sağlayıcılarına birtakım sorumluluklar yüklemektedir. İlgili mevzuat çerçevesinde içerik çıkarma, cevap, düzeltme metni yayınlama ya da içeriği engelleme gibi imkanlar söz konusudur. Bu kanuna göre olumsuz içeriğe karşı önce ihtar gerçekleştirilmesi gerekmektedir. İhtara cevap verilmemesi ya da gerekenin yapılmaması hali söz konusu ise bu durumda mahkemeye başvurularak içeriğin silinmesi yönünde karar alınması mümkün olacaktır. Mahkeme tarafından verilecek olan kararın yerine getirilmemesi halinde kanunda 6 aydan 2 yıla kadar hapis cezası öngörülmektedir. Böylelikle olumsuz içeriğe sebep olan kişilerin de online itibar yönetiminin ne denli önemli olduğunun farkına varmaları sağlanmaktadır.

 

5651 sayılı kanun çerçevesinde internetten içerik sildirme işleminin yapılabilmesi için dava konusu olumsuz içeriğin eleştiri sınırlarını aşmış olması gerekmektedir. Eğer bu içerik ifade özgürlüğü sınırları içerisinde ortaya çıkmışsa ve eleştiri sınırlarını aşmamışsa mahkeme, içeriğin silinmesi talebini reddedecektir. Eğer içerik hukuka aykırıysa bu durumda internetten içerik silinecektir. Buna karşılık cevap ve düzeltme metni yayınlatma ya da içeriğin engellenmesi talebinde bulunmak da online itibar yönetimini sağlamak açısından mümkündür. internette her türlü içerik hızla yayıldığından dolayı bu konuda zaman büyük önem taşımaktadır. Olumsuz içerikle karşılan bir firma, marka ya da kişi hiç zaman kaybetmeden bir bilişim avukatı ile iletişime geçmeli ve gerekli hukuki süreci başlatmalıdır.Aksi halde maddi zarara uğranılması ve prestij kaybı yaşanması kaçınılmaz olacaktır.

 

Online İtibar Yönetiminin Önemi

Günümüzde artık internet, sosyal medya hesapları ve arama motorları hem kişiler hem de kurumlar için artık bir zaruriyet teşkil etmektedir. Bu ortamlarda oluşabilecek olumsuz ve hak zedeleyici eleştiriler kişilerin ve kurumların telafisi mümkün olmayan zararlarla yüz yüze kalmasına neden olmaktadır. Bunun için online itibar zedelenmeden önce önlemler almak da çok önemlidir. Gerek olumsuzlukla karşılaşılması halinde gerekse bunun öncesinde mutlaka alanında uzman kişilere danışılmalı ve online itibar yönetiminin sağlanması adına yardım alınmalıdır.

 

İnternette ortaya atılan bir asılsız haber ya da karalama niteliğindeki yazı saniyeler içerisinde binlerce hatta milyonlarca kişinin eline geçebilmektedir. Özellikle büyük çaplı firma ve markalar açısında böyle durumlar hayati önem taşımaktadır.

 

Dünya çapındaki bir markanın hukuka aykırı işlemler gerçekleştirildiğinin söylenmesi ya da ünlü bir kişinin yapmadığı bir hareketle suçlanması hem firmanın hem de kişinin hayatı derinden sarsacaktır. Bunların önüne geçilebilmesi adına erkenden tedbir alınması mühimdir. Bu konuda gerek bilişim uzmanları gerekse bilişim hukuku alanında uzman avukatlar kişilere ve kurumlara gereken desteği sağlayacak ve onların online itibar yönetimini kontrol altına alacaklardır. 

 

 

1 Yıldız2 Yıldız3 Yıldız4 Yıldız5 Yıldız (11 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Leave a Reply